Kroužek nebo hudebka?

Mnoho mých kolegů, mě nevyjímaje, čas od času nadzvedne, když nám uspěchaní rodiče říkají, že musí rozvrh v hudebce sladit s ostatními kroužky. A nedávno se mi stalo, že absolventka prvního cyklu, se kterou jsme měli,  myslím, celkem hezký vztah a která se sobě hodně zapracovala, skončila studium se slovy "chci zkusit jiný kroužek".

Tohle je ZUŠka: Všichni jsou Harry Potter...
Tohle je ZUŠka: Všichni jsou Harry Potter...

Co nám na tom vadí? Pokusím se vysvětlit, jak rozdíly mezi kroužkem a hudebkou vnímám já, učitel ZUŠ.

Když se řekne "kroužek", vybaví se mi idylický osvícenský obrázek, na němž v barvotiskovém provedení tančí děti v kruhu, držíce se za ruce. Jsou oblečeny v krojích, obloha je modrá, tráva zelená, opodál skotačí ovečky a z potůčku pije kráva. V tom pastorálním výjevu je něco uklidňujícího, něco, co navozuje atmosféru pohody, nenáročnosti, odpočinku. Současně je zřejmé, že poblíž nejsou žádní dospělí, kteří by děti "hlídali", nanejvýš se v pozadí o hůl opírají stařeček či stařenka, dívají se směrem k dětem a blaženě se usmívají.

Nevím, jakou máš představu kroužku ty, milý čtenáři, ale domnívám se, že přesně o tom kroužek je: děti se nenáročně baví, jsou spojeni do skupiny, kde se vzájemně hlídají, dospělí vykonávají lehčí dohled s tím, že s dětmi vykonávají nějakou činnost.

ZUŠka: J. van der Roost - Jižní Amerika - zkouška - Eva, Becky, Martin, Nikola
ZUŠka: J. van der Roost - Jižní Amerika - zkouška - Eva, Becky, Martin, Nikola


Nechci zde zpochybňovat význam mimoškolních aktivit a zlehčovat fungování kroužků a podobných skupin. Má to svůj význam v tom, jak děti tráví volný čas a jak se snaží objevovat "nové", má to význam v socializaci a neposlední řadě i v tom, že děti, které kroužek navštěvují, nejsou během aktivity na sociálních sítich a nejsou tedy ohlupovány jejich instantním obsahem. Pokud ale má jít o hudbu jakožto rozvojovou aktivitu, tak učení "v kroužku" nemůže fungovat. Důvod je prostý: jakýkoliv nástroj včetně zpěvu vyžaduje od samotného začátku individuální a pečlivý přístup, protože základy jsou zde absolutně nejdůležitější.

Když s dětmi pracujete ve skupině, v kroužku, nemáte prostor na to, abyste je včechny dovednosti naučili správně (=co nejlépe), bez stresu a bez tlaku. Znám to, také občas učívám skupinky malých dětí. Vím také, že když postupujeme pomalu a obezřetně (abychom se dovednosti naučili co nejlépe), objevuje se jedno úskalí, a sice že to může být pro děti demotivující: Málokteré 5ti nebo 6tileté je dítě ochotno opakovaně čekat, až se "to" kamarádovi vedle povede, nedejbože až to znovu správně zopakuje. Se staršími dětmi to platí dvojnásob: pokud již něco málo umí, mají méně trpělivosti s těmi méně pohotovými.

Ve skupinové výuce se tedy skrývá paradox, kdy děti, přestože výuku spolusdílejí a baví se, snáze a dříve ztrácejí motivaci: Naučí se toho zkrátka málo na to, aby je nabyté dovednosti ponoukly k dalšímu objevování a hledání. Kroužek tedy nutně vede k povrchnosti a k tomu, že se děti naučí, že "takto to stačí". Takto to chceme?

I tohle je ZUŠka: Aby to na soutěži šlo...
I tohle je ZUŠka: Aby to na soutěži šlo...


Častý argument rodičů, kteří přihlásí dítě do kroužku (a do hudebky také), je "nechceme mít virtuóza". Ale o tom výuka na ZUŠ není, resp. domnívám se, že by neměla být. Výuka na ZUŠ je především pečlivá individuální práce s žákem, která má za cíl jeho osobnostní rozvoj a motivaci pro domácí práci, jež je nezbytná: Pokud dítě doma nic nedělá, pak na hodině není co zúročit a není kam se posouvat dále. Výuka na ZUŠ tedy učí něco naprosto zásadního pro život: "Pokud se připravíš, pokud dokážeš odložit ostaní aktivity kvůli přípravě, pak se dostaví výledek a jde ti to - nejprve pozvolna, potom lépe a nakonec zcela." Výuka na ZUŠ děti připravuje na dospělý život, vede je systematičnosti a zodpovědnosti. Vede je k tomu, aby si byly vědomy toho, že nic není zadarmo a aby se naučily snažit. Výuka na ZUŠ je systematická, má plán, má mechanizmy na to, aby ověřila pokrok žáka. A pokud je žák opravdu nadaný, umožní mu jeho talent rozvíjet a připraví jej na to, jak talent využít na následných uměleckých školách. Výuka na ZUŠ žáka stále motivuje, aby jej hudba (výtvarné umění, dramatický obor, tanec) bavila a aby rostl tím, že tuto zábavu potvrdí svojí prací na sobě. A mimo jiné - ZUŠka naučí díte přijímat a zvládat výzvy a zkoušky díky přípravě na koncerty a vystupování před lidmi, naučí dítě věřit si.

A to je velký rozdíl oproti tomu, když se děti pouze baví! 

Ale pozor - neznamená to, že by se děti v ZUŠce nebavily! 

ZUŠ - Absolventský koncert. Zleva Simča, Jana, Lidka a Barča
ZUŠ - Absolventský koncert. Zleva Simča, Jana, Lidka a Barča

Někeré ZUŠ na svých webových stránkách zveřejňují argumentaci, že "ZUŠka není kroužek" a uvádějí řadu argumentů proč. Pokud se chcete podívat, pak můžete např. zde nebo zde.

Takže co je pro dítě lepší – ZUŠka nebo kroužek?

Pokud chcete, aby se dítě jen bavilo, pak kroužek. Pokud chcete, aby se dítě bavilo a současně se v něm rozvíjely i podstatnější vlastnosti – vůle, píle, pozornost… – za pomoci umění, pak to bude ZUŠka. Pokud se vám nechce pomoct dítěti občas bojovat s leností a nechutí doma pracovat, pak zvolte kroužek. Ale jestli chcete, aby jste na své dítě byli pyšní a obdivovali je, kolik toho umí, jak osobnostně vyrostlo, jak se umí poprat s životními zkouškami, jděte do ZUŠky.

Chvíle zamyšlení před koncertem
Chvíle zamyšlení před koncertem


Je otázkou, zda chceme na rodičovskou veřejnost působit tak, že ZUŠka je víc, mnohem víc, než kroužek. Domnívám se, že v dnešní době je záhodno, abychom byli v přístupu k veřejnosti opatrnější a abychom s vaničkou nevylili i dítě (ze ZUŠky). Jistě, je potřeba nastavit si hranice. Ale odrazovat od kroužků neoblomnou argumentací ve prospěch ZUŠek, může být kontraproduktivní. V naší práci se skrývá jedno nebezpečí v tom, že individuální výuka je výjimečná a rodiče často nevědí do čeho v ZUŠce jdou – nemají zkrátka zkušenost a představu, kolik se toho jejich dítěti může v tomto typu výuky dostat. Logicky to následně srovnávají se standardní výukou, jak ji znají ze základních škol. Učitelé v ZUŠkách jsou profesionálové, kteří se na svoji práci připravovali řadu let studia, nemluvě o tisících hodin, které strávili cvičením na hudební nástroje (tancem...). Kolik je takových vedoucích koužků? Často jsem svědkem toho, jak během roku-dvou rodiče prohlédnou a dojde jim, jak speciální péči jejich dítě má - za tak drobnou úplatu... 

Při neústupné argumentaci ve prospěch ZUŠek se obávám, aby za současného celospolečenského trendu snadnosti a instantnosti nedošlo k tomu, že dětí do ZUŠek bude chodit méně, což by se do budoucna negativně projevilo v řadě oblastí.

Obávám se zkrátka podobného jevu, který nastal u zobcových fléten v poslední době.

ZUŠka - když se to povede - po vystoupení
ZUŠka - když se to povede - po vystoupení

Zobcovka totiž už dávno není ta "píšťalka pro zdraví" z dob Václava Žilky či Ladislava Daniela. Je to plnohodnotný dechový nástroj, jenž se díky působení špičkových pedagogů a hráčů, jako jsou Eva a Jan Kvapilovi, Julie Braná, Jitka Konečná, Ilona Veselovská, Jakub Kydlíček a další, dostala na úroveň ostatních dechových nástrojů a leckdy je dokonce překonala: Kolik nástrojů má repertoár od středověku po současnost? S pokrokem však přišly nároky a standardy toho, co by děti měly zahrát a jakým způsobem a ty se rok od roku zvyšují. 

Zobcovka ztratila punc snadnosti a dostupnosti…a žáků ubývá přes veškerou krásu, kterou hraní na flétnu vnáší do našich životů.

Buďme prosím laskavější…